Güneş Sistemi’nin dev gezegeni

Sabah Jüpiter’inizi bugün nasıl alırsınız?

Bol sütlü, yumuşak içimli, az köpüklü? Ya da amonyaklı, fırtınalı, bol türbülanslı?

Jüpiter yörüngesinde dolaşan Juno uzay aracına bugün önce bir selam gönderelim. Bize şu güzel fotoğrafı gönderdiği için. Sonra da biraz bilgi verelim ki “bugün yeni bir şey öğrendim” deyip alemlerde hava atabilesiniz:) Sonuçta insan neden öğrenir? Tabii ki hava atmak için!

Efendim, Juno uzay aracı 2011’de fırlatılmış, 2016’da da Jüpiter yörüngesine girmiş. Temmuz gibi görevin bitmesi planlanıyormuş ama muhtemelen görev süresi uzatılacak çünkü pek çalışkan kendisi. Aferin ona.

Sonracığıma, Jüpiter’e gelir isek, biliyorsunuz ki Güneş Sistemi’mizin en büyük gezegeni kendisi. O kadar büyük ki tüm Güneş Sistemi’ni toplasanız bir Jüpiter etmiyor, daha çok yer kalıyor. Jüpiter çoğunlukla hidrojen ve helyumdan oluşuyor. Yani biraz daha büyüseymiş güneşimiz o olurmuş. O derece yani. Ama olamamış işte, kısmet. Olamayınca da işte bir sinir bir sinir, Zeus olmuş, yıldırımlarla falan etrafa elektrik saçıyor. Elektrik konusuna döneceğiz.

Atmosferindeki renkleri oluşturan ise az miktardaki amonyak, amonyum hidrosülfit, metan, su falan, ama çok az miktardalar. İçeriğinde birazcık da ağır metaller var.

Gezegende derinlere gidildikçe hidrojen metalleşiyormuş. Metalleşen hidrojen elektrik akımı yaratıyormuş. Bu da devasa bir manyetik alan yaratıyormuş. Yani gezegen elektromanyetizma dolu, etrafta şimşekler çakıyor (aha Zeus!). Dünya’daki amatör radyocular sesini duyabilirmiş.

Eski Yunanlılar bunu nasıl bilmiş de Jüpiter ile özdeşleştirdikleri Yüce Zeus’un yıldırımlar fırlattığını düşünmüş bilinmez ama NASA’dakiler yörüngeye gönderdikleri uzay aracına Zeus’un karısı ve kızkardeşi olan Hera’nın Roma mitolojisindeki karşılığı olan Juno ismini vermişler. Çünkü Zeus’un Roma mitolojisindeki karşılığı Jüpiter ve ikisini böylece kavuşturmuşlar işte bir nevi. İyi de yapmışlar yoksa Hera onları parçalardı valla. Hera’yı kızdırmak istemezsiniz.

Bilim ile kalın. (Mitoloji de iyidir)

Tılsımlı Kuark

Not 1: Bu arada ek bir bilgi: Güneş Sistemi’ndeki çoğu yapının adı Roma mitolojisinden geliyor. Gezegenler, asteroitler, uydular. Tabii keşfedilen şeylerin sayısı arttıkça ve uzay bilimleri geliştikçe daha modern isimlendirme sistemleri devreye alınmış.

Not 2: Bir bilgi daha: NASA’nın HERA (Human Exploration Research Analog) isimli bir deneyi var ve bu deneyde üç katlı bir kapsülün içinde olası derin uzay yaşamı simüle ediliyor. Yakın zamanda uzay yolculuklarına başlandığında nasıl hayatta kalınabileceğini, dış dünyadan izloe bir şekilde araştırıyorlar.

Not 3: Yeter ulan, Jüpiter soğudu!

Not 4: Instagram hesabımızı gördünüz mü?
https://www.instagram.com/bilimneguzellan/

 

The following two tabs change content below.

Tılsımlı Kuark

Yazar: Tılsımlı Kuark (tümünü gör)

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.